Bijscholing systemisch begeleiden in het onderwijs

Omdat het anders kan en moet!

Het onderwijs is een dynamisch werkveld. Dagelijks komen er vele leerlingen, ouders, leerkrachten, onderwijsassistenten, leidinggevenden en ondersteunende medewerkers op de vele scholen bij elkaar en wordt er met elkaar samen gewerkt. Dat dit niet altijd soepel verloopt is niets nieuws.
We zien dat systemische interventies in het onderwijs steeds vaker ingezet worden om opheldering te krijgen over wat er precies speelt in een klas of team. Er is vraag naar en er is noodzaak om in het onderwijs meer systemisch bewustzijn te creëren. Met een opstelling wordt in een klas of team de onderlaag gauw zichtbaar, waardoor er direct mogelijke interventies helder kunnen worden.

Wanneer het je als begeleider lukt om echt naast de professional te staan, elkaar te versterken, echt te luisteren en de waarheid van het moment aan te nemen kan er verzachting en een waardevolle samenwerking ontstaan.

Wat we vinden van onszelf, van een leerling, een ouder, een collega heeft echter grote invloed op de kwaliteit van de relaties die we aangaan. Het helpt om deze oordelen te onderzoeken en hier open naar te kijken.

In tijden van lerarentekorten, hoge werkdruk, druk van buitenaf is het van groot belang dat het onderwijssysteem zo gezond mogelijk is. Het systemische perspectief is daar helpend en ondersteunend bij.

Waarom is bijscholing zinvol?
Het onderwijs is wel een ander domein dan familie- of organisatiesatieopstellingen. Daarom is er een bijscholing ontwikkeld specifiek gericht op het onderwijs.  

De inhoud
Tijdens de driedaagse bijscholing  Systemisch begeleiden in het onderwijs leer je hoe je als begeleider systemische werkvormen kunt inzetten en onderzoek je jouw houding als begeleider in het onderwijs-domein. Tussentijds voer je waar mogelijk praktijkopdrachten uit, waarop we ook reflecteren tijdens de bijeenkomsten.

Op dag 1 staat jouw eigen begeleiderschap, jouw visie daarop en jouw kijk op het onderwijs centraal. We staan stil bij de wetmatigheden van het systemisch werken en maken een inhoudelijke vertaling naar het onderwijs. We zoomen in op hoe een begeleidingstraject eruit kan zien, verborgen contracten, hoe je kunt observeren in een klas en wat dit van jou vraagt als begeleider.

Op dag 2 oefenen we met verschillende systemische werkvormen die je in klassen en teams kunt inzetten om onderliggende dynamieken zichtbaar te maken. Ook deze dag staan we stil bij wat dit van je vraagt als begeleider en is er ruimte voor het inbrengen van casussen en ervaringen uit de eigen praktijk.

Op dag 3 reflecteren we op praktijkervaringen en verdiepen we onze kennis van onze rol als begeleider. We breiden onze toolbox met systemische werkvormen en kennis nog verder uit.

Na afloop van de bijscholing:

  • Heb je een vergroot bewustzijn op wie jij bent als begeleider in het onderwijs
  • Kan je systemische werkvormen inzetten tijdens begeleidingstrajecten in een klas of team
  • Heb je kennis van de wetmatigheden en kun je verstrikkingen herkennen in de onderwijscontext
  • Heb je kennis van verborgen contracten en hoe die een begeleidingstraject in de weg kunnen zitten

Voor wie?
Deze verdiepende module is ontwikkeld voor professionals met kennis op het gebied van systemisch werken en/of coaching. Deze opleiding is een thematische verdiepingslag op jouw systemische kennis en vaardigheden met het opstellingswerk in het onderwijs domein. Met name het basisonderwijs. 

Aanmelden via webshop

Datum

3 daagse bijscholing op: 20/4, 25/5 en 15/6

Tijd

10.00 - 17.00 uur

Begeleider

Maartje de Wit en assistenten

Deelnemers

12

Locatie

Welopstellingen
Muurhuizen 42
3811 JE Amersfoort

Kosten

€ 445,-

Maartje de Wit

 Deze opleiding wordt verzorgd door Maartje de Wit. Zij heeft 20 jaar ervaring in het basisonderwijs als leerkracht en leidinggevende. Zij verzorgt ook de dag Systemische kijk op ondwerwijs. Ze heeft bij Welopstellingen de opleiding systemisch werken gevolgd en heeft bijscholingen gevolgd op het gebied van onderwijs, organisatie en groepsdynamiek. Als coach begeleidt zij startende en ervaren leerkrachten. Met behulp van opstellingen helpt zij leerkrachten en groepen om verstrikkingen zichtbaar te maken en de balans te herstellen. Ook verzorgt ze trainingen Pedagogisch Vakmanschap.

Referenties 

'Maartje heeft een ongelooflijk sterk en zuiver intuïtief kompas: ze voélt wat er gaande is en gaat daarop af. Hierdoor kom je meteen in een heel andere laag terecht die voorbij alle woorden gaat.
Frederique Demeijer

'“Samenwerken met Maartje staat bij mij voor: helder in de uitleg, ze gaat verder dan het oog ziet, zeer intuïtief en een combi van lekker nuchter en licht.
Veronika Nab

© Welopstellingen 2022

Aanmelden voor nieuwsbrief
Contact

Welopstellingen
Muurhuizen 42
3816 EJ Amersfoort

T 085 06 03 160

info@welopstellingen.nl
www.welopstellingen.nl