Welopstellingen
Opleidings wit tekst Opleidings wit 2 regels tekst
WS onderwijs 1 Website M onderwijs 1 4

Wel op school!

Jouw onderwijsvraagstuk opstellen

Het onderwijs is een dynamisch werkveld. Dagelijks komen er vele onderwijsprofessionals, leerlingen, studenten en ouders op de scholen bij elkaar en wordt er met elkaar samen gewerkt. Dat dit niet altijd soepel verloopt is niets nieuws.
We zien dat systemische interventies in het onderwijs steeds vaker ingezet worden om opheldering te krijgen over wat er precies speelt in een klas of team. Er is vraag naar en er is noodzaak om in het onderwijs meer systemisch bewustzijn te creëren. Met een opstelling wordt in een school, klas of team de onderlaag gauw zichtbaar, waardoor er direct mogelijke interventies helder kunnen worden.

Wat we vinden van onszelf, van een leerling, een ouder, een collega heeft echter grote invloed op de kwaliteit van de relaties die we aangaan. Het helpt om deze oordelen te onderzoeken en hier open naar te kijken.

In tijden van lerarentekorten, hoge werkdruk, druk van buitenaf is het van groot belang dat het onderwijssysteem zo gezond mogelijk is. Het systemische perspectief is daar helpend en ondersteunend bij.

Werkwijze
We stellen jouw onderwijs vraagstuk op met behulp van representanten. Waarom loopt het niet in de klas? Wat kan ik als leerkracht doen? Wat speelt er bij mijzelf als docent wat doorwerkt in de groep? Hoe creëer ik beweging in mijn team? Waarom lukt het niet om nieuwe collega's te behouden? Dit zijn mogelijke vragen waar we mee werken.

Als vraagsteller word je voorafgaand aan de avond benaderd om de vraag die we gaan opstellen te verkennen. Op de avond zelf stellen we jouw vraag op en krijg je zicht op de onzichtbare dynamieken die een rol spelen bij jouw vraag en worden mogelijke interventies helder. Na afloop van de opstelling behoort coaching tot de mogelijkheden.

Er zijn ook mogelijkheden om in een 1 op 1 sessie jouw onderwijs vraagstuk op te stellen. Klik hier voor meer informatie. 

'Al van jongs af aan wist ik dat ik juf wilde worden en mijn hart voor onderwijs klopt nog steeds even hard. Ik houd van de dynamiek in een klas en sta er nog met liefde voor. Mijn focus ligt altijd op het pedagogische vlak, een stevige relatie opbouwen, het werken aan een veilige groep. Mijn drijfveer; elk kind verdient een leerkracht die hem ziet, hoort en die hij kan vertrouwen. Door coaching en opstellingen in te zetten in groepen en met leerkrachten draag ik mijn steentje hier aan bij'. 

Maartje

Tijd

In overleg

Begeleiders

Maartje de Wit
Ilja van Tongeren

Deelnemers

2 Vraagstellers & representanten 

Locatie

Welopstellingen
Stovestraat 25
3811 KA Amersfoort

Kosten

  • € 160,-  vraagsteller
  • Representeren € 25,-

FB event Wel op school 1 5

Basisset onderwijsopstellingen

Alles wat je nodig hebt om onderwijsopstellingen te faciliteren. De set is merkloos en daarmee inzetbaar  voor iedereen die met onderwijs opstellingen wil werken. 
De set bestaat uit: een onderwijsveld van 50 bij 70 cm, 40 leerlingen poppetjes, 4 volwassenen poppetjes, 20 huisjes, voldoende naamsticker vellen, houten stoplicht fiches, 2 vrije elementen, 35 emotiefiches boos, 35 emotiefiches verdrietig, 35 emotiefiches blij, 35 emotiefiches bang,  opbergzakjes en een koker voor het onderwijs veld. 

Ervaringen

Al eerder in het proces heb ik Maartje gevraagd om mee te denken omdat ik graag wilde sparren over wat er speelde op school. Ook om mijzelf scherp te houden, want in de waan van de dag ga je soms voorbij aan wat er ook nodig is. Toen Maartje met het voorstel kwam om deel te nemen was ik direct enthousiast. Geen idee wat precies te verwachten, maar volledig vertrouwen in wat er zou komen. En wat was het een bijzondere, mooie en fijne avond! Voor mijn vraag, kwam er naar boven wat er speelde. Iets waar ik mij totaal niet van bewust was en waar ik anders nooit aan gedacht had.Hoe bijzonder om ook te ervaren wat er nodig is en ook hoe ik daaraan kan bijdragen. De begeleiding van Maartje was heel fijn. Heel rustig begeleidt zij je stap voor stap en het gevoel en de representanten doen de rest. Hoe bijzonder om mee te maken.  Met een vol hoofd en ondanks dat het laat was, toch ook met energie ging ik naar huis. Een dag later nog met Maartje nagepraat en ben heel blij dat ik dit gedaan heb. Ik kan dit iedereen aanraden. 

Review vraagsteller

Al eerder in het proces heb ik Maartje gevraagd om mee te denken omdat ik graag wilde sparren over wat er speelde op school. Ook om mijzelf scherp te houden, want in de waan van de dag ga je soms voorbij aan wat er ook nodig is. Toen Maartje met het voorstel kwam om deel te nemen was ik direct enthousiast. Geen idee wat precies te verwachten, maar volledig vertrouwen in wat er zou komen. En wat was het een bijzondere, mooie en fijne avond! Voor mijn vraag, kwam er naar boven wat er speelde. Iets waar ik mij totaal niet van bewust was en waar ik anders nooit aan gedacht had.Hoe bijzonder om ook te ervaren wat er nodig is en ook hoe ik daaraan kan bijdragen. De begeleiding van Maartje was heel fijn. Heel rustig begeleidt zij je stap voor stap en het gevoel en de representanten doen de rest. Hoe bijzonder om mee te maken.  Met een vol hoofd en ondanks dat het laat was, toch ook met energie ging ik naar huis. Een dag later nog met Maartje nagepraat en ben heel blij dat ik dit gedaan heb. Ik kan dit iedereen aanraden. 

Review representant

‘'De leerlingen laten enkel zien waar het ontbreekt of mist binnen de school. Het is werk aan de volwassenen om daar verandering in te brengen'.