Omdat het anders kan en moet! Het onderwijs is een dynamisch werkveld. Dagelijks komen er veel leerlingen, ouders, leerkrachten, onderwijsassistenten, leidinggevenden en ondersteunende medewerkers op de vele scholen bij elkaar en wordt er met elkaar samen gewerkt. Dat dit niet altijd soepel verloopt is niets nieuws.
We zien dat systemische interventies in het onderwijs steeds vaker ingezet worden om opheldering te krijgen over wat er precies speelt in een klas of team. Er is vraag naar en er is noodzaak om in het onderwijs meer systemisch bewustzijn te creëren. Met een opstelling wordt in een klas of team de onderlaag gauw zichtbaar, waardoor er direct mogelijke interventies helder kunnen worden. In tijden van lerarentekorten, hoge werkdruk, druk van buitenaf is het van groot belang dat het onderwijssysteem zo gezond mogelijk is. Het systemische perspectief is daar helpend en ondersteunend bij.
Als je als systemisch begeleider gaat werken binnen een school (organisatie), spelen jouw begeleiderschap, jouw bewustzijn hierop en hoe je dit vormgeeft een cruciale rol tijdens systemische interventies. Wanneer het je als begeleider lukt om echt naast de professional te staan, elkaar te versterken, echt te luisteren en de waarheid van het moment aan te nemen kan er verzachting en een waardevolle samenwerking ontstaan.
Wat we vinden van onszelf, van een leerling, een ouder, een collega heeft grote invloed op de kwaliteit van de relaties die we aangaan. Het helpt om deze oordelen te onderzoeken en hier open naar te kijken.
Waarom is deze bijscholing zinvol?
Om effectief en verbindend te werken als systemisch begeleider in een onderwijsomgeving, is het goed om meer te leren over de systemische eigenaardigheden die het domein ‘onderwijs’ met zich meebrengt. Het helpt je de dynamieken, de taal en systemische ordening in dit domein beter te begrijpen; het onderwijs is echt een ander domein dan een familie of organisatie. In het onderwijs, in een klas of team, komen dagelijks leden uit verschillende systemen samen en dit kan zorgen voor verstrikkingen op verschillende lagen. In een ideale wereld voelen alle leerlingen zich gezien, gehoord en gesteund op school. In werkelijkheid is dit niet altijd het geval. Als volwassenen kunnen we met behulp van het systemisch perspectief langzaam helderheid en rust brengen en in de klassen en teams. We willen zoveel mogelijk systemisch professionals ondersteunen in het toepassen van het systemische perspectief binnen het onderwijsdomein, daarom is er een bijscholing ontwikkeld specifiek gericht op het onderwijs.
De inhoud
Tijdens de driedaagse bijscholing ‘Systemisch begeleiden in het onderwijs’ leer je hoe je als systemisch begeleider binnen de school systemische werkvormen kunt inzetten. Je onderzoekt jouw houding als begeleider t.o.v. de casussen die je (bijvoorbeeld bij collega’s, ouders, leerlingen, studenten en klassen) tegenkomt in het onderwijsdomein. Tussentijds voer je waar mogelijk praktijkopdrachten uit, waarop we ook reflecteren tijdens de bijeenkomsten.
Op dag 1 staat jouw eigen begeleiderschap, jouw visie daarop en jouw kijk op het onderwijs centraal. We staan stil bij de wetmatigheden van het systemisch werken en maken een inhoudelijke vertaling naar het onderwijs.
Op dag 2 oefenen we met verschillende systemische werkvormen die je in klassen en teams kunt inzetten om onderliggende dynamieken zichtbaar te maken. Ook deze dag staan we stil bij wat dit van je vraagt als begeleider en is er ruimte voor het inbrengen van casussen en ervaringen uit de eigen praktijk.
Op dag 3 reflecteren we op praktijkervaringen en verdiepen we de kennis van jouw rol als begeleider. We breiden onze toolbox met systemische werkvormen en kennis nog verder uit. We zoomen tevens in op hoe een begeleidingstraject eruit kan zien, verborgen contracten, hoe je kunt observeren in een klas en wat dit van jou vraagt als begeleider.
Na afloop van de bijscholing:
Voor wie?
Deze bijscholing is ontwikkeld voor professionals met een afgeronde opleiding op het gebied van systemisch werken en/of coaching. Deze bijscholing is een thematische verdiepingsslag op jouw systemische kennis en vaardigheden met het opstellingswerk in het onderwijsdomein.
10.00 uur - 17.00 uur
Maartje de Wit
12
Welopstellingen
Stovestraat 25
3811 KA Amersfoort
€ 695,-- incl gratis onderwijsopstellingenset
Alles wat je nodig hebt om onderwijsopstellingen te faciliteren. De set is merkloos en daarmee inzetbaar voor iedereen die met onderwijs opstellingen wil werken. Bij deze training ontvang je gratis de set erbij!
De set bestaat uit: een onderwijsveld van 50 bij 70 cm, 40 leerlingen poppetjes, 4 volwassenen poppetjes, 20 huisjes, voldoende naamsticker vellen, houten stoplicht fiches, 2 vrije elementen, 35 emotiefiches boos, 35 emotiefiches verdrietig, 35 emotiefiches blij, 35 emotiefiches bang, opbergzakjes en een koker voor het onderwijs veld.
Maartje heeft 20 jaar ervaring in het basisonderwijs als leerkracht, leidinggevende en coach. Maartje is initiator van Wel op School en organiseert alle onderwijsactiviteiten bij Welopstellingen. Ze is tevens beschikbaar voor 1 op 1 coaching bij onderwijsvraagstukken en onderwijsopstellingen. Maartje verzorgt hiernaast trainingen op het gebied van pedagogiek, groepsdynamiek, klassenmanagement en systemisch werken. Als coach begeleidt zij startende en ervaren leerkrachten. Met behulp van opstellingen en een systemische bril helpt zij leerkrachten en groepen om verstrikkingen zichtbaar te maken en de balans te herstellen. Maartje heeft bijscholingen gevolgd op het gebied van onderwijs, organisatie, pedagogiek, groepsdynamiek, IopT, human design, voice dialogue en systemisch werken.
Ilja heeft 25 jaar ervaring binnen het mbo en hbo als coach, docent en trainer aan zowel pedagogische als zakelijke opleidingen (o.a. coachende vaardigheden en persoonlijk leiderschap). Ilja is geschoold op het gebied van onderwijs, leren en innoveren, (secure base) coaching, training, systemisch werk, organisatieopstellingen, intervisiebegeleiding en coaching van startende docenten.
Ilja begeleidt o.a. teamopstellingen en trainingen systemisch werk binnen het onderwijs en is ook beschikbaar voor coaching bij (onderwijs)vraagstukken en onderwijsopstellingen.
3 dagen van 10.00- 17.00 uur ( 30-1, 13-3 en 10-4-2024)
'Ik heb de 3 dagen als heel fijn ervaren. Ondanks mijn obstakels ben ik heel blij dat ik gekomen bent en mijn ook vrij heb gevoeld om er te zijn. Heel erg bedankt daarvoor. Het smaakt naar meer!'
Maartje heeft 3 hele waardevolle dagen neergezet, zowel voor mij persoonlijk als trainer in het onderwijs. Ik was al wel bekend met systemisch werken, maar had hier (nog) geen opleiding voor gevolgd. De voorkennis die ik had was wel heel fijn, maar Maartje stemt heel erg goed af op de behoefte van alle individuen in de groep. Ze ziet en hoort al haar deelnemers! Alles mocht er zijn, maar het proces en de inhoud werd wel bewaakt en dat gebeurde allemaal op een hele prettige manier.
Maartje is zeer kundig, warm en kan alles zo overbrengen dat je het liefst morgen wil beginnen binnen een school. Deze 3 dagen hebben mij het laatste zetje gegeven op de opleiding ‘Systemisch werken’ te gaan volgen binnen Welopstellingen, een fijne plek met hele goede energie!
Vandaag had ik de laatste cursusdag van de 3-daagse “systemisch werken in het onderwijs” bij Welopstellingen . Wat een reis was dit! Ik keer terug met reflectie, persoonlijke lessen maar ook met nieuwe werkvormen en een nieuwe ‘systemische bril’. Wat ben ik geïnspireerd om het systemisch werken meer in het onderwijs te brengen! Ik voel een missie. En: oef, wat vraagt dit een bereidheid van ons volwassenen om aan onszelf te werken en open te blijven staan voor wat er werkelijk gebeurd in interactie met kinderen/anderen. Om volledig aanwezig te leren zijn met alles wat in het NU aanwezig én nodig is, om het onzichtbare zichtbaar te maken: het onuitgesprokene, uitgesproken.Leren delen wat er gevoeld wordt, leren zijn met wat is. Die blijft terugkomen. Dank Maartje de Wit voor deze inspirerende tocht!
'Maartje heeft een ongelooflijk sterk en zuiver intuïtief kompas: ze voélt wat er gaande is en gaat daarop af. Hierdoor kom je meteen in een heel andere laag terecht die voorbij alle woorden gaat.
“Samenwerken met Maartje staat bij mij voor: helder in de uitleg, ze gaat verder dan het oog ziet, zeer intuïtief en een combi van lekker nuchter en licht.