Welopstellingen
Agenda wel op school kennismaken

Het is vakantie!

H et is vakantie! Een week vrij!

Jaren voelde ik me ‘raar’ zodra de vakantie bijna voorbij was. Onrustig, slecht slapen, knorrig… Ik zag er tegenop, de kleine jetlag die zou toeslaan,  confrontaties met wat ik mogelijk was vergeten toen ik vrij was, vroeg les, vragen over het vak dat ik zelf óók lastig vond. Wakkere collega’s die wél aan stonden. Kon ik überhaupt lesgeven?

Het werd beter Ik leerde de gedachten te herkennen en ze minder te geloven. Ze verdwenen al snel na de start. Ik besprak ze met vrienden en collega’s. Dat werkte; erkennen dat het er was! Onbewust bekwaam een systemische wetmatigheid eerbiedigd. En -onvoorstelbaar-ik was niet de enige die moeite had met de overgang van lange lome leegte naar de hectische start van een nieuw schooljaar!


Ik ben nu systemisch werker en opsteller naast mijn onderwijsbaan. Ik volg opleidingen, begeleid  opstellingen, spar met systemische maatjes. We bevragen elkaar op wat er écht speelt. Ik kan niet zonder die systemische bril naar mijn patronen en gedoetjes kijken…


Dus kwam mijn einde-vakantie-onrust op een diepere laag in mijn bewustzijn. Die had ik toch met analyseren, praten en mindfulness ‘klein gekregen’? De blinde vlek was na 20+ jaar onderwijs ontmaskerd:Ik zag de onrust in een kleine opstelling. En die liet me een deel van mij zien, dat spanning had over ‘gaan ze me wel weer goed genoeg vinden, hoor ik er nog steeds bij?’.Deze twijfels had ik niet toegelaten. Die hoorden er niet bij…


Het systemisch werk leerde me over over de wetmatigheden. Zoals Binding; wat (of wie) er niet bij mag horen, wil tóch gezien of gevoeld worden. Zo herinnerde mijn onrust mij aan wat er stiekem speelde…
Een vriend maakte zich al tijdens de vakantie druk over of de formatie wel helemaal rond zou zijn vóór de start. Want de teamleider maakte zich er niet genoeg druk over… Hij (ver)plaatste zich teveel in diens rol en taak;  de wetmatigheid van Ordening kwam in het gedrang.


Een collega was bang dat ze weer zou trappen in de valkuil veel meer te doen dan waarvoor ze was aangenomen. Het principe van Balans/uitwisseling vroeg aandacht.
Wat speelt er bij jou als leerkracht, docent, IB’er, directeur, teamleider, onderwijsassistent, invaller kortom: onderwijsprofessional aan de start van een nieuw schooljaar?

Wat helpt jou schakelen, voorbereiden, je energie weer optimaal inzetten?

Met liefde, Ilja

© Welopstellingen 2024

Aanmelden voor nieuwsbrief
Contact

Welopstellingen
Stovestraat 25
3811 KA Amersfoort

T 085 06 03 160

info@welopstellingen.nl
www.welopstellingen.nl