Het onderwijs is een dynamisch werkveld. Dagelijks komen er vele leerlingen, ouders, leerkrachten, onderwijsassistenten, leidinggevenden en ondersteunende medewerkers op de vele scholen bij elkaar en wordt er met elkaar samen gewerkt. Dat dit niet altijd soepel verloopt is niets nieuws.
We zien dat systemische interventies in het onderwijs steeds vaker ingezet worden om opheldering te krijgen over wat er precies speelt in een klas of team. Er is vraag naar en er is noodzaak om in het onderwijs meer systemisch bewustzijn te creëren. Met een opstelling wordt in een klas of team de onderlaag gauw zichtbaar, waardoor er direct mogelijke interventies helder kunnen worden.
Wat we vinden van onszelf, van een leerling, een ouder, een collega heeft echter grote invloed op de kwaliteit van de relaties die we aangaan. Het helpt om deze oordelen te onderzoeken en hier open naar te kijken.
In tijden van lerarentekorten, hoge werkdruk, druk van buitenaf is het van groot belang dat het onderwijssysteem zo gezond mogelijk is. Het systemische perspectief is daar helpend en ondersteunend bij.
Werkwijze
We stellen jouw onderwijs vraagstuk op met behulp van representanten. Waarom loopt het niet in de klas? Wat kan ik als leerkracht doen? Wat speelt er bij mijzelf als docent wat doorwerkt in de groep? Gedurende ons leven zijn we onderdeel van verschillende systemen. Een systeem kenmerkt zich door onderlinge afhankelijkheid, terwijl het systeem zelf uit losse individuen bestaat. Om je prettig te voelen binnen zo’n systeem gelden een aantal wetmatigheden. Hier werken we mee zodat helder kan worden wat er in de onderstroom speelt.
Er zijn ook mogelijkheden om in een 1 op 1 sessie jouw onderwijs vraagstuk op te stellen. Klik hier voor meer informatie.
'Al van jongs af aan wist ik dat ik juf wilde worden en mijn hart voor onderwijs klopt nog steeds even hard. Ik houd van de dynamiek in een klas en sta er nog met liefde voor. Mijn focus ligt altijd op het pedagogische vlak, een stevige relatie opbouwen, het werken aan een veilige groep. Mijn drijfveer; elk kind verdient een leerkracht die hem ziet, hoort en die hij kan vertrouwen. Door coaching en opstellingen in te zetten in groepen en met leerkrachten draag ik mijn steentje hier aan bij'.
Maartje
19.00 - 22.00 uur
Maartje de Wit
2 Vraagstellers & representanten
Welopstellingen
Muurhuizen 42
3811 EJ Amersfoort
Alles wat je nodig hebt om onderwijsopstellingen te faciliteren. De set is merkloos en daarmee inzetbaar voor iedereen die met onderwijs opstellingen wil werken.
De set bestaat uit: een onderwijsveld van 50 bij 70 cm, 40 leerlingen poppetjes, 4 volwassenen poppetjes, 20 huisjes, voldoende naamsticker vellen, houten stoplicht fiches, 2 vrije elementen, 35 emotiefiches boos, 35 emotiefiches verdrietig, 35 emotiefiches blij, 35 emotiefiches bang, opbergzakjes en een koker voor het onderwijs veld.
19.00 - 22.00 uur
We stellen jouw onderwijs vraagstuk op met behulp van representanten. Waarom loopt het niet in de klas? Wat kan ik als leerkracht doen? Wat speelt er bij mijzelf als docent wat doorwerkt in de groep?
Webdesign/webdevelopment:
Birdhouse Solutions
Welopstellingen
Muurhuizen 42
3816 EJ Amersfoort
T 085 06 03 160
info@welopstellingen.nl
www.welopstellingen.nl