Oud zeer
'Dat is net als oude koeien uit de sloot halen!’ zegt een leerling in groep 6.
Ja en nee.
Blijven hangen in het verleden is niet heel helpend, maar als er in eerder schooljaren dingen gebeurd zijn waar kinderen nog last van hebben, kan het wel helpend zijn om er bij stil te staan!
Wat moet hier nog ‘opgeruimd’ worden? Langzaam kwam het gesprek op gang. Of er ook dingen van thuis genoemd mochten worden? Zeker! Want thuis heeft ook invloed op hoe wij ons voelen op school. Het overlijden van opa’s en oma’s kwam voorbij, maar ook dat er in bepaalde schooljaren behoorlijk gepest is.
Wie wist hiervan? Wie wil er nog iets over zeggen? Schoorvoetend werden emoties en ervaringen gedeeld.
Een hele mooie eerste stap en alle leerlingen zo betrokken bij elkaars emoties! Zo betrokken zelfs, dat we compleet de tijd vergaten.
Het systemische perspectief, het aanboren van de gevoelslaag, het draagt bij aan verbinding op een heel andere manier dan we normaal gewend zijn. Het wordt dan stil op een magische manier, alle leerlingen voelen dat het ECHT ergens over gaat.
Systemisch kijken naar ons onderwijs gaat ECHT ergens over!
Met liefde Maartje
Webdesign/webdevelopment:
Birdhouse Solutions
Welopstellingen
Stovestraat 25
3811 KA Amersfoort
T 085 06 03 160
info@welopstellingen.nl
www.welopstellingen.nl