
Start 22 september 2025
Bijscholing systemisch begeleiden in het onderwijs
3 dagen van 10.00- 17.00 uur (22-09, 27-10, 24-11)
In de klas gebeurt zoveel meer dan lesgeven alleen. Achter het gedrag van leerlingen en de dynamiek in de groep schuilen vaak onzichtbare patronen en invloeden die de sfeer en het leerproces bepalen. Bij Wel op school duiken we in deze verborgen laag.
Als leerkracht of begeleider systemisch kijken naar situaties in het onderwijs. Welke dynamieken spelen een rol? Wil je ontdekken hoe systemisch werken een verschil kan maken in het onderwijs?
Met een systemische interventie wordt in een klas of team de onderlaag gauw zichtbaar, waardoor er direct nieuwe of andere mogelijkheden zichtbaar kunnen worden. In tijden van lerarentekorten, hoge werkdruk, druk van buitenaf is het van groot belang dat het onderwijssysteem zo gezond mogelijk is. Het systemische perspectief is daar helpend en ondersteunend bij. Samen bouwen we aan een stevig fundament voor toekomstig leren: Een wereld van verschil!
3 dagen van 10.00- 17.00 uur (22-09, 27-10, 24-11)
4 blokken van 2 dagen van 10.00- 17.00 uur
Wil jij ook jouw pedagogische kwaliteit en begeleiderschap versterken? Door systemisch bewustzijn te integreren in jezelf en jouw manier van werken en kijken binnen de onderwijspraktijk? Zodat je vanuit deze wijsheid kunt samenwerken met ouders, collega's, leerlingen/studenten of coachees?
3 dagen van 10.00- 17.00 uur (11-2, 18-3, 8-4-2025)
Hoe kun jij je, met zorg voor jezelf, voorbereiden op een schooljaar, zodat jij en jouw klas of team een sterke start maken? Welke tools (werkvormen, bewustzijn, vaardigheden) kun je toepassen zodat je gezond, energiek en positief jouw werk kunt doen? Daar gaan we het, uitgaande van jouw eigen plek in de organisatie, over hebben tijdens de workshop ‘Klaar voor de start!’ bij Wel op school!
Op een toegankelijke en ervaringsgerichte manier kennis maken met systemisch werken op school? Dat kan met Wel op School!
We verzorgen met veel enthousiasme op locatie een (dagdeel van een) studiedag. Dit kan op een studiedag met een team op school of tijdens een organisatie- of stichtingsbrede studiedag.
We zien dat systemische interventies in het onderwijs steeds vaker ingezet worden om opheldering te krijgen over wat er precies speelt in een klas of team. Er is vraag naar en er is noodzaak om in het onderwijs meer systemisch bewustzijn te creëren. Met een opstelling wordt in een school, klas of team de onderlaag gauw zichtbaar, waardoor er direct mogelijke interventies helder kunnen worden.
In de blogs van Wel op School worden ervaringen uit de praktijk gedeeld.
Alles wat je nodig hebt om onderwijsopstellingen te faciliteren. De set is merkloos en daarmee inzetbaar voor iedereen die met opstellingen in het onderwijs wil werken. Bij de bijscholing 'Systemisch begeleiden in het onderwijs' ontvang je de set gratis!
De set bestaat uit: een onderwijsveld van 50 bij 70 cm, 40 leerlingen poppetjes, 4 volwassenen poppetjes, 20 huisjes, voldoende naamsticker vellen, houten stoplicht fiches, 2 vrije elementen, 35 emotiefiches boos, 35 emotiefiches verdrietig, 35 emotiefiches blij, 35 emotiefiches bang, opbergzakjes en een koker voor het onderwijs veld.
In een positieve groep zijn doorgaans zeven verschillende rollen te herkennen. Met deze grondankers kun je systemische werkvormen in de klas begeleiden, waardoor studenten/leerlingen inzicht krijgen in de verschillende rollen en de manier waarop deze binnen de groep zijn verdeeld. Tijdens de bijscholing *‘Systemisch begeleiden in het onderwijs’* en de opleiding *‘Systemisch werken in de onderwijspraktijk’* leer je uitgebreid hoe je deze grondankers effectief kunt inzetten. Je ontdekt hoe je groepsdynamiek zichtbaar en bespreekbaar maakt en leerlingen/studenten begeleidt in het ontwikkelen van een gezond evenwicht binnen de groep.
Het kan waardevol zijn om de tijdlijn van een groep zichtbaar te maken, vooral wanneer gebeurtenissen uit het verleden invloed hebben op het huidige functioneren van de groep. Met behulp van deze grondankers kun je de tijdlijn van een groep concreet in beeld brengen. De tijdlijn wordt verrijkt met diverse materialen zoals figuren, symbolen en teksten, waardoor de dynamieken en gebeurtenissen tastbaar worden. Tijdens de bijscholing *‘Systemisch begeleiden in het onderwijs’* en de opleiding *‘Systemisch werken in de onderwijspraktijk’* leer je uitgebreid hoe je deze grondankers effectief kunt inzetten. Deze trainingen bieden handvatten om de onderliggende lagen van groepsdynamiek te verkennen en te begeleiden.